05.03.2021

Mitovi i i istine o bezglutenskoj prehrani

Bezglutenska prehrana postaje dostupnija zahvaljujući sve većoj osviještenosti o tome koliko je zapravo intolerancija na gluten učestao i neugodan problem. U početku se ovakav tip dijete koristio isključivo kao lijek za celijakiju ili intoleranciju, s obzirom da su oba stanja neizlječiva. S druge strane, kako se sve više priča i istražuje gluten i njegova svojstva, ljudi su se počeli ovoj prehrani okretati iz želje da za sebe naprave pozitivnu i zdravu promjenu. Odabir bezglutenske prehrane može zdravoj osobi pružiti više energije i smanjiti osjećaj nadutosti i težine nakon obroka, ali ipak treba na neke čimbenike pripaziti. Ovo je 5 najčešćih zabluda o bezglutenskoj prehrani:

1.) Gluten se nalazi isključivo u proizvodima od žitarica
Gluten svojim porijeklom dolazi iz žitarica. On je njihov sastavni protein te se u ovakvom tipu prehrane određene žitarice moraju izbjegavati, ali nažalost gluten se zbog svojeg vezivnog svojstva ne ograničava samo na njih.
On se nalazi u gotovim umacima (kečap, soja umak…), svim vrstama tijesta od bijelog brašna, grickalice (čips, štapići…), suhomesnatim proizvodima, gotovim mješavinama mesa, kupovnim gotovim jelima i nekim mliječnim proizvodima. Potrebno je dobro se informirati o porijeklu proizvoda (i samom proizvođaču) jer se također može dogoditi da su neki proizvodi bezglutenski, ali kontaminirani glutenom u procesu pakiranja ili proizvodnje.

Postoji još jedna neobična činjenica, a to je da se gluten može pronaći i u nekim kozmetičkim proizvodima. On se ne koristi kao sastavni dio proizvoda, već se ponekad u proizvodnji krema i losiona koriste ulja od žitarica koje sadrže gluten. Moguće je da u slučaju intolerancije na gluten, pri nanošenju proizvoda dođe do pojave osipa i svraba. Reakcije su moguće i ako se nakon npr. nanošenja kreme ne operu ruke te ostaci kreme dođu u kontakt s hranom koju jedete. Kako bi se izbjegla reakcija potrebno je pažljivo pročitati deklaraciju proizvoda i provjeriti spominju li se među sastojcima ulja žitarica. Također, u nekim ljekarnama je moguće pronaći kozmetičke proizvode s oznakom „Gluten free“.

2.) Gluten se nalazi u svim žitaricama

Žitarice koje sadrže gluten su pšenica, ječam, zob, raž, bulgur, kus kus i pir. Pšenica, ječam i zob su one koje se najčešće koriste jer su lako dostupne i univerzalne, međutim postoje žitarice koje same po sebi na sadrže gluten.
Riža, kukuruz, heljda, amarant, proso i kvinoja spadaju pod bezglutenske žitarice koje su također vrlo ukusne i sve dostupnije. Možemo ih naći u svim specijaliziranim trgovinama zdrave hrane, ali također i u običnim supermarketima. Od ovih žitarica mogu se proizvoditi zamjenski mliječni proizvodi (npr. rižino mlijeko) i brašna koja se koriste u pripremi bezglutenskih slastica i tijesta.

3.) Bezglutenska prehrana je sama po sebi zdrava
Ovo je djelomično točno zato što izbacivanje glutena iz prehrane doista postiže zadovoljavajuće rezultate i olakšava organizmu proces probave. Ipak, nisu sva bezglutenska jela zdrava.


Pri odabiru namirnica dobro se informirajte o tome što kupujete. Nažalost, neki proizvođači kompenziraju gluten sa šećerom i mastima, pa se npr. u nekim gotovim bezglutenskim jelima nalaze velike količine rafiniranih šećera i zasićenih masti. Oni su za naše zdravlje štetni te potiču dobivanje kilograma i nadutost. Kao i kod jelovnika koji sadrži gluten, treba se opskrbiti svim nutrijentima i izbjegavati niskokvalitetne namirnice i proizvode.

4.) Tijelu je gluten potreban
Gluten je protein, a naše tijelo koristi proteine za obnovu i izgradnju tkiva. Oni su vrlo važna komponenta bez koje naš organizam ne bi mogao funkcionirati, međutim gluten nije jedini njihov izvor. Namirnice najbogatije potpunim proteinima su meso (perad), jaja i riba, koje ne sadrže gluten. Također, postoje mnogi bezglutenski biljni izvori proteina kao što su kikiriki, riža, bademi, soja… Gluten je dosada već puno puta detaljno istraživan te nije pronađena nikakav dokaz kako naše tijelo ne može funkcionirati bez njega.

5.) Bezglutenska prehrana nije kreativna
Kao i za svaku restrikcijsku dijetu, ako moramo nešto strogo izbaciti iz prehrane prva predrasuda biti će kako je takav tip prehrane monoton i vrlo ograničavajuć. Do ove predrasude dolazi zato što čim dobijemo informaciju kako nešto ne smijemo, automatski se na to fokusiramo. Treba gledati s druge strane tj. kako nam se, izbjegavajući neki određeni sastojak ili komponentu, otvaraju druga vrata k zdravijim i vrlo zanimljivim alternativama uobičajenih jela.

Počevši od izbjegavanja bijelog pšeničnog brašna koje ima mnogo zamjena (heljdino, rižino, brašno od slanutka…) pa sve do slastica i tijesta koja se rade koristeći alternativna brašna. Posvetimo li se zaista istraživanju i traženju namirnica koje „smijemo“ uvidjeti ćemo kako taj popis nije baš toliko ograničavajuć i kratak koliko se na početku čini.

Izvori:
https://www.naturala.hr/6-mitova-o-bezglutenskoj-prehrani-kojima-ne-trebate-vjerovati/
https://www.naturala.hr/kontroverze-u-bezglutenskoj-prehrani/
https://mixer.hr/wellbeing/zdravlje/zablude-o-bezglutenskoj-prehrani/
http://www.alergijaija.com/2018/04/25/bezglutenska-ishrana-osnovni-principi/
https://www.fitness.com.hr/prehrana/nutricionizam/Popis-namirnica-koje-sadrze-gluten.aspx
https://www.krenizdravo.hr/prehrana/zdravi-recepti/zitarice-bez-glutena-koje-su-kako-se-kuhaju-gdje-se-koriste-recepti
https://proteone.hr/savjeti/dodaci-prehrani/biljni-proteini-razlike-zivotinjske-230/

Podijeli članak
Cookie

Ne dopusti da ti prođe baka s kolačima!